- 8. december 2020
- by Christian Svane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
-
Set1.724
Skoleåret lakker mod enden, og det samme gør et år med masser af madkundskab. Hvad eleverne har lært, og hvad kan de drive det til?
Vi laver vores egen lille omgang Masterchef på Østermarkskolen, hvor eleverne dyster mod hinanden med en råvareliste til fri fortolkning. Dog er der ikke nogen, som får besked på at aflevere deres forklæder (det er nok ikke helt i folkeskolens ånd…).
En god måde at finde ud af dette på, er ved at lave en fri opgave. Fri i den forstand, at eleverne må lave, hvad de har lyst til med nogle bestemte råvarer. Vi kan selvfølgelig også give dem Carte blanche, men så kan det være svært at styre sit madkundskabsbudget. Når du har rammesat råvarerne, ved du hvad der bliver købt og kan derved styre dit budget. Og så er tankegangen vel også lidt den samme, som vi bør gør der hjemme ved køleskabet og fryseren. Hvad har jeg heri? Hvad pokker kan jeg få ud af dette?
Det der er vigtigt, er at holde fokus på, at vi arbejder med farver og former samt det kreative heri. Vi skal altså have maden til at se indbydende ud.
Vi bruger to undervisningsgange, hvilket gør at vi planlægger, tegner og rollefordeler den første gang i to timer. Gangen efter skal der battles!
Gangen efter skal der battles!
Opgave & krav:
- Lav 2 retter: Forret, hovedret eller en dessert. I vælger selv sammensætningen. Hver gruppe skal altså producere minimum to retter, og I har to timer. Så I skal også tænke over tiden.
- Skriv hvilke ingredienser I skal bruge mht. indkøb. Se råvarelisten nederste på dette indlæg.
- Hvem gør hvad? Skal skrives ned. Gruppen skal vide, hvem der er ansvarlig for de forskellige ting, og der skal udvikles opskrifter til jeres retter.
- I skal lave en mega flot anretning af hver jeres retter. Resten guffer I selv.
- Skriv ned og lav en tegning; hvordan I vil anrette jeres retter. Alle skal vide, hvordan retterne skal anrettes. Så hav en plan for, hvordan I bedst kan arbejde med farverne og formerne.
Alle retter anrettes og præsenteres fint, hvorefter vi tager billeder.
Afgørelsen af konkurrencen sker ved en afstemning ud fra udseende og anretning samt duft.
Ideer & overvejelser:
Husk at I kan tænke tilbage på den undervisning I har haft indtil videre.
- Hvad har vi arbejdet med? I må gerne lave jeres variant af en ret fra undervisningen.
- Kig bøger i “madkundskabsbiblioteket” og på internettet.
- Hvad har vi læst og hørt om sanserne, og hvordan kan vi appellere til sanserne?
- Hvordan kan vi anrette vores 2 retter? Lav en god og tydelig tegning.
Kunne I finde nogen opskrifter fra tidligere undervisning, som I fandt gode, og som I kunne gøre bedre?
Hvad er der i køleskabet og skabene? Råvare til rådighed:
I må bruge af alle de ting, som allerede er i køkkenets skabe.
Giv skabene et kig.
- Æbler.
- Peberfrugt.
- Gulerødder.
- Rødløg.
- Svampe.
- Årstidens salater.
- Hvidløg.
- Tomater.
- Kartofler.
- Urter fra lokalet eller fra gangen.
- Kylling-, svine- eller Oksekød.
- Bacon.
- Skyr.
- Pasteuriseret æggeblommer.
- Mælk.
- Fløde.
- Smør.
- Chokolade (mørk el. hvid).
Er der nogle småting, så spørg. Hvis de kan købes inden for rimelighedens grænser, finder vi ud af det.
God arbejdslyst.